Zwanger week 35

Serieus, dat gelooft toch niemand? 35 weken zwanger van nummer drie!

Een week vol met emoties, merkte ik. Zoals ik vorige week een week van laatste keren ervoer, ervaar ik deze week als een week waar nieuwe dingen om de hoek komen zetten.
Dat gaat wel gepaard met een wat onbestemd gevoel.
Daarnaast ben ik erg moe en mijn buik, tjonge, is alles behalve bescheiden te noemen.
Een duidelijke groeispurt.
Mentaal is er ook een knop aan het omgaan.
De Bevalling komt eraan. En dat vind ik toch wel heel erg spannend.
Het geboorteplan is geschreven en besproken met de gynaecoloog van het ziekenhuis.
Dit is nodig daar mijn tweede bevalling  in een keizersnede is geëindigd, helaas, en nu heb ik een medische indicatie en moet ik in het ziekenhuis bevallen.

En dat het gesprek geen overbodige luxe is geweest, mag duidelijk zijn.
Er waren grote hiaten tussen wat ik graag zou willen tijdens mijn bevalling en wat ik mag verwachten van het ziekenhuis.
Ik mag nu kiezen tussen een keizersnede of een natuurlijke bevalling.
Mijn voorkeur is echt een natuurlijke bevalling. Deze gaat echter wel gepaard met een aantal, tja ik noem het maar randvoorwaarden van het ziekenhuis.
Zo wordt er nu verwacht dat ik, zodra de bevalling begint, mij meld in het ziekenhuis.
Ook kan al kan het dus nog wel even duren.
Daarbij moet ik dan meteen aan de monitor om de hartslag van de baby te kunnen volgen. Maar mijn bewegingsvrijheid is een kabelafstand van 2 meter.
Douchen of een stukje wandelen om de aandacht af te leiden en zo de pijn te verminderen is dan ook niet meer aan de orde.
Als de pijn niet uit te houden is, wil dit niet zeggen dat ze meteen wat kunnen betekenen , werd mij verteld.
En dan denk ik aan pijnstilling.
Tuurlijk ik begrijp dat het allemaal te maken heeft met hoever de ontsluiting is en niet onbelangrijk de personele bezetting in het ziekenhuis. Denk maar aan een nachtelijke bevalling, dan is er echt niet de voltallige staf (direct) aanwezig.
Tja deze randvoorwaarden van het ziekenhuis dragen niet bij tot een gevoel van ontspannenheid bij mij. Cruciaal voor mij om dat relaxte gevoel te behouden en het kunnen loslaten en vertrouwen op de mensen om mij heen.

Ik denk ook terzijde dat het niet kostenbesparend is, omdat het op deze manier allemaal langer zou kunnen duren en dus meer personeel kost.

Er voor mij in elk geval weer genoeg stof om over na te denken, ook al is het de derde keer.
Dus als tip voor de mama`s-to-be, schrijf een geboorteplan of zet op papier wat je graag zou willen  rond je bevalling en bespreek dit met je verloskundige of gynaecoloog. Kan echt heel verhelderend werken.

Maar met het verlof is het broeden is nu duidelijk begonnen.
Even ter vergelijking, ik heb de fotoos opgesnord van mijn twee eerdere zwangerschappen.
Zwangerschappen van mijn twee dochters en ik moet zeggen,dezen droeg ik toch echt meer rondom.
Hihi, wat een verschil!
Grappig, toch?

Allemaal fotoˋs genomen rond de 35 weken zwangerschap


 photo handtekeningafsluitingblogkat_zpsfae9a3f3.jpg

Labels: , ,